چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ | Wednesday 19 September 2018
ورود کاربران | EN | نقشه سایت

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز ورود
بخاطر سپردن شما در سیستم

آرشیو اخبار

حضور پژوهشگاه مواد و انرژی در نشست هم اندیشی ارتقای جایگاه بین المللی دانشگاه ها و پژوهشگاه های وزارت علوم

17.4.97در نشستی که به منظور اجرائی سازی پروژه ارتقای 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی و با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حسین سالار آملی  قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، دکتر سعید نمکی معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه و روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه های منتخب در محل وزارت علوم برگزار شد، دکتر نیما نادری معاون بین الملل پژوهشگاه نیز حضور پیدا کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، در این نشست برنامه های پژوهشگاه مواد و انرژی جهت نیل به جایگاه تراز بین المللی در کنار برنامه های سایر دانشگاه ها ارائه شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست بر مشارکت اعضای هیئت علمی در پیشبرد ارتقای جایگاه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به تراز بین‌المللی تأکید کرد و گفت: این مشارکت هم به لحاظ آمادگی‌های ذهنی و هم از نظر حرکت در راستای ارتقای شاخص‌ها و نیز مشاوره‌های علمی در درون و بیرون دانشگاه باید فراهم شود.

دکتر غلامی اظهار داشت: توجه به شاخص‌های تعیین شده و حرکت به سمت آنها توأم با ارزیابی، اصلاح و تکمیل شاخص‌هایی که برای دانشگاه و پژوهشگاه‌ها تعیین شده، به خصوص با نگاه به تحولاتی که در جهان در حوزه‌های علم، تحقیقات و مدیریت دانشگاه‌ها و استفاده از شاخص‌های جدید در ارزیابی‌ها و رتبه‌بندی‌ها باید صورت گیرد.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در جمع روسای دانشگاه های حاضر در پروژه ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه کشور به تراز ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا و اعضای کمیته ناظر این پروژه گفت: روند حرکت به سمت بین‌المللی شدن توسط دانشگاه‌های تعیین شده رضایت‌بخش است و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با استفاده از درآمد اختصاصی خود اجرای این پروژه را ادامه داده اند.
معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: بر اساس چهار نظام رتبه‌بندی مطرح جهانی نظیر شانگهای، کیو اس، لایدن و تایمز دانشگاه‌هایی که بخواهند به تراز بین‌المللی دست یابند، باید بتوانند به یک دانشگاه کارآفرین تبدیل شوند که به طور کلی تمرکز بر وجود نخبگان در دانشگاه، همکاری با مراکز علمی-آموزشی سایر کشورهای دنیا و حمایت دولت از این پروژه مهم است.

دکتر شریعتی گزارشی از مدل ارتقای مراکز منتخب به تراز بین‌المللی ارائه داد و گفت: در این زمینه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی منتخب اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌اند که مهم ترین آن‌ها این است که هر کدام از این مراکز میزانی از اعتبارات عمومی، اختصاصی و حتی تجهیزاتی خود را برای پیشبرد این پروژه اختصاص داده‌اند و نماینده ای نیز در کمیته نظارت بر پروژه دارند.

دکتر حسین سالار آملی ،قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل نیز در این نشست گفت: افزایش ارتباطات بین المللی مناسب ترین روش برای قرار گرفتن در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا است و بر همین اساس بایستی کشورهای هدف و نقشه راه را مشخص کرد.

دکتر سالارآملی اظهار داشت: طی سال گذشته ۸۱۱ هیات علمی دردوره های مختلف به خارج از کشور اعزام شدند و ۶۷۲ نفر نیز در سمینارها و کنفرانس های مختلف شرکت کردند.

وی به تدریس دروس به زبان انگلیسی در دانشگاه های کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌سازی در این خصوص باید در دانشگاه‌ها، بین استادان وکتابخانه دانشگاه ها انجام گیرد و در این راستا حتی مجوزهایی به برخی از دانشگاه ها ارائه شده، ولی به دلیل عدم وجود این ظرفیت‌سازی، دوره انگلیسی راه‌اندازی نشده است.

دکترسالارآملی در ادامه به پروژه‌های تحقیقاتی که در سال ۹۶ با کشورهای خارجی صورت گرفته بود، اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۵۰ پروژه تحقیقاتی با کشورهای خارجی انجام شد که ۱۷ پروژه تحقیقاتی با کشور اتریش، ۱۵ پروژه با کشور فرانسه، ۲ پروژه با کشور ایتالیا و ۱۰ پروژه با کشور پاکستان از آن جمله هستند.

وی افزود: همچنین ۱۸ پروژه با کشور آلمان و ۱۰ پروژه با کشور هند در مرحله نهایی است و ۲۶ پروژه تحقیقاتی مربوط به ICRP  شش پروژه مربوط به آفریقای جنوبی، ۳۳ پروژه تحقیقاتی نخبگان و ۱۱ پروژه تحقیقاتی مربوط به ایرانیان مقیم خارج همه کشورها طرح ایکارداست.

همچنین دکتر برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، بودجه سرانه دانشجو، تعداد دانشجویان و اعضای هیات علمی خارجی، سرمایه گذاری برای فناوری های نو و حقوق اعضای هیات علمی و رضایت مندی دانشجویان را از جمله شاخص های مهم پروژه بین المللی سازی دانشگاه نامبرد که اگر با دقت و ظرافت به آنها نپردازیم ممکن است رتبه دانشگاه های کشور در دنیا ارتقا یابد ولی کیفیت لازم را شاهد نباشیم.
وی نکته اساسی و مهم در موفقیت پروژه ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه کشور به تراز ۲۰۰ دانشگاه برتر در دنیا را نسبت بهره برداری به سرمایه گذاری دانست که باید پیوسته رصد شود.
دبیرکل شورای عالی عتف در پایان، انسجام درونی، تشکیل تیم های شبکه ای میان متخصصان علوم انسانی و فنی و مهندسی را از دیگر ضروریات اجرای پروژه ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه کشور به تراز ۲۰۰ دانشگاه برتر در دنیا نام برد.