با حضور وزیر علوم برگزار شد؛
نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی
دکتر منصورغلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری که به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی، در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، بیست و هفتم اردیبهشت ماه؛ روز ارتباطات و روابط عمومی را تبریک گفت و با بیان اینکه امروز روابط عمومی، وجود و اثرگذاری یک سازمان را در جامعه اعلام میکند، بر لزوم انتشار گسترده و به موقع اخبار دستاوردهای علمی و فناوری توسط روابط عمومی دانشگاهها تاکید کرد.
در این نشست مجازی دکتر علیرضا کلاهی مشاور عالی رئیس و مدیر حوزه ریاست پژوهشگاه مواد و انرژی و پرسنل روابط عمومی شرکت کردند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، دکتر غلامی در این نشست اظهار داشت: با توجه به توسعه فناوریهای اطلاعرسانی در اشکال مختلف و در معرض اطلاعات گوناگون قرار گرفتن همگان، وظیفه روابط عمومیها به خصوص در این روزهای حساس شیوع کرونا، شفافسازی و اطلاعرسانی صحیح و به موقع است تا از انتشار اخبار نادرست، شایعات و اخبار برنامهریزی شده جلوگیری شود.
وزیر علوم افزود: با توجه به سرعت انتشار اخبار، معمولاً مخاطبان فرصت قضاوت ندارند و روابط عمومیها بهویژه درخصوص مسائل ملی کشور، باید حساسیت بیشتری به خرج داده و با انتشار اخبار صحیح، شفافسازی لازم را انجام دهند.
دکتر غلامی با بیان اینکه مردم از دانشگاهها و مراکزآموزش عالی انتظار خدمات و فعالیت بیشتری دارند، گفت: در این راستا روابط عمومیهای این مراکز علمی باید بسیار ظریف و دقیق عمل کنند و دستاوردهای گسترده علمی و فناوری دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور را به موقع و به درستی انتشار دهند تا اعتماد و توجه افکار عمومی به دانشگاهها به ویژه در این دوران حساس شیوع ویروس کرونا کمرنگ نشود.
وی افزود: وظیفه اصلی روابط عمومی دانشگاهها و مراکز پژوهشی، علاوه بر انتشار اخبار عمومی دانشگاهی، رصد و جمعآوری دستاوردهای علمی و پژوهشی و فعالیتهای بی شمار اساتید و دانشمندان در دانشگاهها و انتشار مناسب این اخبار با استفاده از روشهای مختلف اطلاعرسانی است.
وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاهها در سالهای اخیر فعالیتهای بسیار خوبی در زمینه رشد و توسعه کشور انجام دادهاند، اظهار داشت: در چند ماه اخیر هم در بحث بیماری کرونا، اخبار مناسبی از حضور و ورود مراکز آموزش عالی و پژوهشی و شرکتهای دانش بنیان در این حوزه در رسانهها و صدا و سیما منتشر شده است.البته دانشگاهها نباید فقط به اخبار رسانهها اکتفا کنند، بلکه باید حتماً دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را ثبت و ضبط و منتشر کنند تا به صورت سابقه در فایلها محفوظ بماند تا در اختیار نسلهای بعدی خانواده دانشگاهی قرار گیرد.
وزیر علوم با اشاره به نامگذاری امسال تحت عنوان سال «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری گفت: دانشگاهها و مراکز پژوهشی دستاوردهای خوب و مناسبی در زمینه پیشرفت و شکوفایی علمی کشور داشتهاند که حتماً باید به بهترین نحو اطلاعرسانی شود و اساس جهش تولید از مدیریت جهادی، عملکرد مبتنی بر یافتههای علمی و استفاده از فناوریهای جدید حاصل میشود و این همه از عهده دانشگاهها برمیآید.
دکتر غلامی در پایان سخنان خود بر هماهنگی و استفاده روابط عمومی دانشگاهها و مراکز پژوهشی از تجربیات یکدیگر تاکید کرد و گفت: روابط عمومیها به صورت جزیرهای عمل نکنند و بهتر است روابط عمومیهای دانشگاههای هر منطقه و هر استان عملکردی هماهنگ و همافزا داشته باشند و سعی کنند با ارائه گزارشهای دستاوردهای علمی خود به مسئولان استانی، آنها را نیز در جریان پیشرفتهای علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی منطقه خود قرار دهند.
دکتر محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم نیز در این نشست بر لزوم توجه به نقش و جایگاه حوزه روابط عمومی در دانشگاهها تأکید کرد.
وی ضمن تبریک روز روابط عمومی و ارتباطات به کلیه مدیران و همکاران روابط عمومی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و وزارت عتف گفت: نگاه ما به حوزه روابط عمومی باید متفاوت از سایر حوزهها باشد و دقت و حساسیت زیادی را دراین حوزه بهکار ببندیم.
دکتر نظرپور روابط عمومی را ویترین تمام عیاری از جایگاه و نحوه عملکرد یک دستگاه برشمرد و افزود: هر چه بیشتر در حوزه روابط عمومی هزینه کنیم به مثابه آن است که برای آن سازمان یا دستگاه بیشتر سرمایهگذاری کردهایم و مهم آن است که همه اتفاقات و رویدادهای یک دستگاه در دستور کار مدیران روابط عمومی قرار گیرد و توجهات تنها به بخشهای مدیریتی یک دستگاه معطوف نشود زیرا بسیاری از خبرها از دل فعالیتهای حوزههای مختلف آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و نیروی انسانی بر میآید.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در ادامه گفت: خبر در لحظه ارزشمند است و اگر زمان آن از دست برود شاید ارزش خبری آن کاسته شود لذا دقت کنیم خبرها را به روز ارائه کنیم و در روابط عمومیها باید به گسترش دولت الکترونیک در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی توجه خاص شود و مصونیت اجتماعی جایگاه روابط عمومی مورد توجه قرار گیرد.
دکتر نظرپور افزود: تعریف جایگاه روابط عمومی در یک مجموعه تنها با توجه به چارت سازمانی تکمیل نمیشود بلکه باید نقش و جایگاه روابط عمومیها در هر دستگاهی کاملاً تعریف و مورد عنایت قرار گیرد.
وی درخصوص بحث بودجه روابط عمومیها نیز گفت: امیدواریم با گزارشی که روابط عمومی ستاد درخصوص میزان بودجه مورد نظر مراکز آموزش عالی به حوزه اداری و مالی ارائه میکند بتوانیم درخصوص بحث تخصیص بودجه و اعتبار، کمکی هر چند کوچک داشته باشیم.
همچنین دکتر علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این نشست با بیان اینکه در دوران پرچالش کنونی، مردم و مسئولان باید بیش از گذشته در جریان اقدامات ارزشمند استادان، دانشجویان، صاحبنظران و پژوهشگران دانشگاهی و نهاد آموزش عالی در حل مشکلات و ارائه راه حل های برون رفت از بحران های کشور قرار گیرند، تاکید کرد: راهبرد اصلی اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، استفاده از همه ظرفیت ها برای بازتاب درست، دقیق و بهنگام دستاوردهای آموزش عالی است.
وی اظهار داشت: «ما در ابتدای مسیر هستیم. ظرفیتهای مغفول مانده بسیاری وجود دارد که بایستی به آنها توجه شود. امروز بایستی بیش از پیش دستاوردهای آموزش عالی کشور به خصوص فعالیتهای چند ماه اخیر دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری در حوزه مقابله با بیماری کرونا را برجسته کرده و به شکل مطلوبی از طریق ابزارهای مختلف ارتباطی و اطلاع رسانی منتشر کنیم.
دکتر عبداللهی نژاد در ادامه سخنان خود به مرور اقدامات و فعالیتهای اداره کل روابط عمومی وزارت علوم در دو سال اخیر پرداخت و گفت: «فعال کردن ارتباطات رسانهای با تأکید بر استفاده از ظرفیت رسانههای جمعی و فضای مجازی برای انعکاس مطلوب دستاوردهای وزارت عتف، دانشگاهها و مؤسسات و نیز فعال نمودن ظرفیتهای مغفول مانده در اداره کل واستفاده از ابزارها و امکانات موجود برای پوشش وسیع، سریع و بهنگام و دقیق دستاوردها از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته هستند. اخبار منتشر شده آموزش عالی در قالبهای خبرنامه آموزش عالی، شبکههای اجتماعی، برد الکترونیکی و استقرار نمایشگر بوده و در کنار این موارد به تغییر فرم و محتوای وب سایت نیز توجه ویژه ای شده است.
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم افزود: یکی از اقدامات خوبی که در دو سال اخیر انجام شده تولید و انتشار محتواهای چندرسانه ای در ستاد وزارت و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در قالب اینفوگرافی و موشن گرافی بوده که الحمدالله با استقبال مخاطبان بویژه در فضای مجازی مواجه شده است.
وی در ادامه به بیان دیگر آمارهای اخبار منتشر شده آموزش عالی پرداخت و خاطرنشان کرد: تعداد کل اخبار تولیدی منتشر شده در وب سایت وزارت علوم در سالهای ۹۷ و ۹۸، بیش از ۷ هزار عنوان خبر و گزارش بوده که نزدیک به ۶۰ درصد آنها به بازتاب دستاوردهای دانشگاهها، پژوهشگاه و پارک علم و فناوری اختصاص یافته است. در این خصوص سیاست اطلاع رسانی وزارت علوم گذر از اخبار کلیشهای و رسمی و حرکت به سمت انتشار و بازنمایی گزارشهای مربوط به دستاوردهای تأثیرگذار وزارت عتف، دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری سراسر کشور است.
به گفته دکتر عبداللهی نژاد، "انتشار خبرنامه آموزش عالی" به صورت الکترونیک و با محوریت تولید محتوای حرفهای از دستاوردهای وزارت عتف، دانشگاهها و مؤسسات یکی از اقدامات خوب یک سال گذشته در اداره کل روابط عمومی وزارت علوم بوده که بیش از پیش بر بازتاب دقیق و درست دستاوردهای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی متمرکز است و تاکنون ۹ شماره از آن منتشر شده است.
مشاور وزیر علوم با اشاره به اقدامات روابط عمومی دانشگاههای سراسر کشور در دوران بحران کرونا گفت: در سه ماه اخیر با همکاری روابط عمومی دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری سراسر کشور و تولید محتواهای مناسب از دستاوردهای گرانسنگ بدست آمده در تشخیص، پیشگیری و مقابله با ویروس کووید ۱۹ هم مسئولان و هم افکار عمومی بیش از پیش به جایگاه و مرجعیت نهاد علم و فناوری و دانشگاههای کشور در حل مشکلات و معضلات اساسی مردم پی بردهاند و در این مسیر قطعاً همکاری رسانههای کشور از جمله صدا و سیما مؤثر بوده است.
دکتر عبداللهی نژاد با اشاره به برگزاری کارگاههای آموزشی در مراکز روابط عمومی دانشگاههای سراسر کشور برای ارتقای مهارت حرفهای همکاران روابط عمومی اظهار داشت: «کارگاههای آموزشی مصوب شده در خصوص موضوعاتی همچون تهیه و تنظیم خبر، سوژه یابی در رسانهها، کارگاه آموزشی نگارش لید، آشنایی با پلتفرمهای رسانههای جدید و شیوههای توزیع محتوا در آن، آشنایی با نرم افزارهای ویراش عکس و فیلم، عکاسی با تلفن همراه؛ اصول و تکنیک، اصول، سبکها و شیوههای تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی مجازی بوده است."
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم در پایان و به عنوان جمع بندی اظهار داشت: «خوشبختانه با توجه به چالشهای فراوانی که کشور و دولت در سه سال اخیر پشت سرگذاشته است دستاوردها بیشتر از کمبودها بوده است. در این میان آموزش عالی کشور نیز دوران پر چالشی را سپری میکند اما با توجه به میزان چالشها میتوان گفت دستاوردهای موفقیت آمیزی در این عرصه نصیب ایران عزیز شده است.
وی اضافه کرد: فعالیت حرفهای روابط عمومی در خانواده بزرگ آموزش عالی و اطلاع رسانی مطلوبتر، دقیقتر و باکیفیتتر قطعاً جایگاه روابط عمومیها را در نظر مسئولان دولتی و مردم تغییر خواهد داد.