دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | Monday 30 November 2020
ورود کاربران | EN | نقشه سایت

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز ورود
بخاطر سپردن شما در سیستم

اخبار

بازدید اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از پژوهشگاه مواد و انرژی

مسئولین اتاق بازرگانی ایران با سرپرستی آقای نفر رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی ضمن بازدید از ساختمان سبز، نمایشگاه تجهیزات و دستاوردهای فناورانه، کتابخانه، سالن اجتماعات، آزمایشگاه ها و پایلوت ها و کارگاه های این پژوهشگاه، درخصوص زمینه های همکاری مشترک گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، در جلسه ای که پس از این بازدید به منظور بحث و تبادل نظر درخصوص همکاری و تعاملات بیشتر برگزار شد، دکتر خاوندی رییس پژوهشگاه اظهار داشت: این پژوهشگاه از همکاری با اتاق بازرگانی ایران استقبال می نماید و این همکاری موجب هم افزایی در بهره گیری از ظرفیت و پتانسیل دو مجموعه می گردد.

وی توضیح داد: با انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک، پژوهشگاه می تواند از توانمندی های اتاق بازرگانی در پیشبرد اهداف و ماموریت های فناورانه گام های موثری بردارد.

دکتر خاوندی گفت: پژوهشگاه مواد و انرژی برای اینکه بتواند دستاوردهای پژوهشی و فناوری خود را افزایش دهد، طی چند سال گذشته رویکردهای جدیدی را در این بخش با توجه به نیاز صنعت و جامعه و سیاست های ابلاغی وزارتخانه داشته است.

رئیس پژوهشگاه ادامه داد: حمایت از طرح های پژوهشی تقاضا محور به ویژه در زمینه های انرژی ، محیط زیست و مواد پیشرفته ، عقد تفاهم نامه همکاری با دانشگاهها و صنایع به منظور تعریف پروژه های فناورانه مشترک، حمایت از شرکت های دانش بنیان اعضای هیات علمی، اهتمام در توسعه قراردادهای صنعتی و شناسایی، ارتقا و تجاری سازی دستاوردهای فناورانه بخشی از این رویکردهای جدید است.

 دکتر کلاهی مشاور عالی رئیس و مدیر حوزه ریاست پژوهشگاه نیز با ارائه گزارشی درخصوص اقدامات و فعالیت های فناورانه پژوهشگاه، درباره دستاوردهای قابل ارائه و زمینه های همکاری مشترک با اتاق بازرگانی کشور مطالبی را بیان کرد.

در ادامه رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر تبدیل ایده ها به محصول و بازاریابی دستاوردهای پژوهشگران گفت: زحمات محققان داخلی نباید درپس بی توجهی ها به هدر رود.

آقای جمشید نفر افزود: پیدا کردن مشتری و بازاریابی از مهمترین نکات کار است؛ اگر پروژه های تحقیقاتی روانه بازار نشود و به فروش نرسد زحمات کار تحقیقاتی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

وی بیان داشت:  اتاق بازرگانی ایران  در این امر مهم خود را مسوول می داند و از سرمایه های عظیم علمی و تحقیقاتی کشور همچون پژوهشگاه مواد و انرژی حمایت خواهد کرد.

رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر از هر موقعیتی که در بازارهای جهانی دست می آوردیم،  نتوانیم به خوبی بهره ببریم ، زحمات محققان داخلی به هدر رفته است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشور نیز در حاشیه این بازدید گفت: محصولات پژوهشگاه مواد و انرژی می تواند با مشارکت اتاق بازرگانی، تجاری سازی و آماده صادرات شود.

دکتر حمیدرضا صالحی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص کمک به بالفعل شدن ظرفیت های بالقوه داخلی کشور، گفت: برای اولین بار با همکاری اتاق بازرگانی بخش خصوصی واقعی کشور به پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی  وارد می شود و این امکان را فراهم می کند که دستاوردهای دانشمندان و محققان را تجاری سازی نماید.

همچنین رییس اتاق بازرگانی البرز گفت: اتاق بازرگانی البرز این ظرفیت و پتانسیل را دارد که صنعت و دانشگاه را به سمت تعامل سازنده هدایت کند.

مهندس پرهام رضایی با اشاره به ظرفیت بالای البرز در بخش تولید و صنعت افزود: البرز بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی را در خود جای داده که فعالیت آنها می تواند در حوزه ارزآوری و توسعه اقتصادی استان موثر واقع شود.

وی با تاکید بر ضرورت تجاری سازی طرح های پژوهشی ادامه داد: سال ها است درباره تجاری سازی طرح های فناورانه صحبت می کنیم ولی دیگر وقت آن فرارسیده از مرحله شعار فراتر رفته و عمل کنیم.

وی افزود: هنوز اعتماد سازی لازم بین بخش خصوصی و علمی کشور برای تجاری سازی طرح های فناورانه ایجاد نشده که همین  مانع از برقراری ارتباط قوی  بین این دو بخش شده است.

مهندس رضایی با بیان اینکه مراکز و  کارخانه های نوآوری استان هم نتوانسته در جذب صاحبان ایده و نوآوران به خوبی عمل کند، گفت: در ابتدا باید انجمن استارتاپ استان شکل بگیرد تا بتوانیم صاحبان ایده را در کنار هم جمع کنیم و بعد طرح های خلاقانه آنها را مورد بررسی و ارزیابی برای تجاری شدن قرار دهیم.

در ادامه جلسه، دیگر اعضای کمیسیون ها و مدیران پژوهشگاه به بحث و تبادل نظر پرداختند و مقرر شد یک کمیته راهبردی جهت بررسی بیشتر زمینه های همکاری و اجرایی شدن موارد همکاری تشکیل گردد.

 

24.6.99 4

24.6.99 1

24.6.99 2

24.6.99 3

24.6.99 5

24.6.99 6