شنبه ۲۷ دي ۱۳۹۹ | Saturday 16 January 2021
ورود کاربران | EN | نقشه سایت

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز ورود
بخاطر سپردن شما در سیستم

اخبار

10.10.99 1ارائه برنامه عملیاتی و تحلیل عملکرد نه ماهه معاونت فناوری پژوهشگاه در سال 1399

معاون فناوری پژوهشگاه مواد و انرژی طی گزارشی برنامه عملیاتی و تحلیل عملکرد نه ماهه این معاونت را تشریح کرد.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه، دکتر حسین قدمیان در مراسم تجلیل از برگزیدگان هفته پژوهش و فناوری 99 این پژوهشگاه، اظهار داشت: در معاونت فناوری، تمرکز بر دو حوزه ارتباط با صنعت و حوزه تجاری‌سازی است که در سال جاری با توجه به مسائلی همچون شیوع ویروس کرونا، در بخش‌هایی از فعالیت‌ها با نقطه هدف فاصله داریم اما در بخش قابل توجهی به‌طور جهشی حرکت کردیم و به آن هدف رسیدیم.

وی در ادامه گفت: هدف راهبردی برنامه عملیاتی سال 99 در حوزه ارتباط با صنعت، تقویت و توسعه ارتباط با صنعت و بازاریابی از طریق عقد قراردادهای فناوری است که پروژه‌های برون سازمانی(درآمدزا)، توسعه و به‌روزرسانی بانک اطلاعاتی بازار و نیازهای کشور مرتبط با ماموریت پژوهشگاه و تهیه بسته‌های تبلیغاتی از قبیل دفترچه دستاوردها، پوستر، بروشور صنعتی و ... تهیه شده توسط پژوهشکده‌ها و روابط عمومی، در راستای آن تعریف و محقق شده است.

معاون فناوری پژوهشگاه، ارتباط با 63 کارفرمای فناوری و حل مشکل 6 قرارداد معوق از مجموع 15 قرارداد معوق فناوری را از جمله اقدامات مشهود و موثر این معاونت در حوزه ارتباط با صنعت عنوان کرد.

وی از شرکت‌های هولدینگ دنیای مس، دنیای گرانول، کیش چیپس، گلرنگ، کوروش، پاک شو و ...، سامانه ساتع، عتبات عالیات استان البرز، لاستیک سهند، توگا، گاز استان البرز، پژوهشگاه نیرو، مپنا و ... به عنوان شرکت‌هایی که پژوهشگاه در حوزه ارتباط با صنعت با آنها طی سال جاری همکاری داشته است، یاد کرد.

دکتر قدمیان همچنین با اشاره به پروژه‌های قراردادی منعقده در سال‌های 94 تا 98 و بخشی از سال 99 محقق شده در این حوزه، گفت: سال 99 هدف حدود 5 میلیارد تومان عقد قراداد فناوری مدنظر بوده که دوسوم آن تاکنون (طی 9 ماهه عملکردی امسال) محقق شده است. در حال‌ حاضر حدود یک و نیم میلیارد از پروژه های قراردادی در دست اقدام و در شرف تبادل قرارداد با کارفرماهای فناوری می‌باشد که با این اقدام، هدف کمی مدنظر محقق خواهد شد.

وی همچنین ضمن تشریح اقدامات این معاونت در حوزه تجاری‌سازی، هدف اصلی این حوزه را بستر‌سازی به‌منظور تولید و ارتقای دانش فنی دارای متقاضی با هدف تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه مواد و انرژی و شکل‌دهی زیست بوم نوآوری دانست.

دکتر قدمیان در ادامه به استراتژی‌های مهم فناوری پژوهشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد و توسعه زیست بوم نوآوری، فناوری و علمی پژوهشگاه مواد و انرژی با هدف شکل‌گیری زیست بوم نوآوری در پژوهشگاه یکی از استراتژی‌های مهم پژوهشگاه است که در راستای آن اقداماتی مانند احداث کارخانه نوآوری، تاسیس مراکز نوآوری مشترک با صنایع، اجرای برنامه شتابدهی مرکابان و بروزرسانی نمایشگاه دائمی و نیز  توسعه سایت تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه پژوهشگاه(ویترین)، انجام شده است.

وی افزود: عقد قراردادهای فناوری-تحقیقاتی با هدف رفع موانع فنی و رفع کسری دانش در تولید، استراتژی دیگر فناوری پژوهشگاه است که شناسایی متقاضیان، کارفرمایان و استمرار ارتباط جهت برقراری ارتباط موثر منجر به امضای قرارداد فناوری و تهیه بسته تشویقی فناوری متناسب با رشد فعالیت‌های فناوری، در جهت رسیدن به این هدف صورت گرفته است.

معاون فناوری پژوهشگاه از تولید و فروش دانش فنی، تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی و فناورانه با هدف کسب درآمد از حوزه دانش، فناوری و کارآفرینی به عنوان سومین استراتژی فناوری یاد کرد و گفت: شناسایی فناور‌ی‌های قابل تجار‌ی‌سازی از پژوهشگاه و تعیین و توسعه سطح آمادگی، سرمایه‌گذاری پژوهشی متناسب با رشد فعالیت‌ها، شناسایی و تدقیق فناوری‌های برتر از پژوهش و ارجاع بر مبنای TRL به فناوری و/یا مرکز رشد و فروش مستقیم دانش فنی و/یا محصول پایلوت، در راستای این مهم محقق شده است.

از جمله فعالیت‌های موثر در حوزه تجاری‌سازی (تولید و توسعه محصول از وضعیت دانش فنی و نمونه ایجاد شده به تولید پایلوت در خط تولیدی نیمه صنعتی)، دو مورد پروژه توسط مجریان آن کلید خورده است که در نیمه اول سال آتی به بهره‌برداری خواهد رسید.

دکتر قدمیان در پایان گزارش این معاونت، هدف راهبردی برنامه عملیاتی سال 99 حوزه تجار‌ی‌سازی را تولید و فروش دانش فنی، تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی (فروش فناوری) و ایجاد و توسعه زیست‌بوم نوآوری، فناوری و علمی پژوهشگاه عنوان کرد و از اعضای هیات‌علمی خواست تا در راستای این هدف بیش از پیش مشارکت نمایند.