يكشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۶ | Sunday 26 March 2017
ورود کاربران | EN | نقشه سایت

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز ورود
بخاطر سپردن شما در سیستم

مدیریت نظارت، ارزيابی و كنترل برنامه

مدیریت نظارت، ارزیابی و كنترل برنامه

معرفی واحد

این مدیریت از اوایل اردیبهشت سال 1389 به استناد توافق اولیه به عمل آمده در صورتجلسه مورخ 20/12/88 هیأت امنای پژوهشگاه مبنی بر تغییر در چارت سازمانی پژوهشگاه، ابتدا به عنوان واحد جدیدی تحت عنوان­ «دفتر مدیریت اطلاعات» که شامل وظایف دو حوزه 1- آمار و ارزیابی عملکرد، 2- فناوری اطلاعات (اطلاع رسانی سابق) شروع به فعالیت نموده و عملاً با ابلاغ رسمی نمودار سازمانی مصوب در آبان ماه 1389 فعالیت خود را تحت عنوان جدید «مدیریت نظارت، ارزیابی و کنترل پروژه» آغاز نمود. در بهمن ماه 1393 با مصوبه هیأت امنا به نام مدیریت نظارت، ارزیابی و کنترل برنامه تغییر یافت.

 

عمده فعالیت‌های این مدیریت شامل موارد زیر می‌باشد:

  •       اجرای مصوبات و دستورالعمل‌های شورای نظارت و ارزیابی آموزش عالی
  •      جمع‌آوری اطلاعات و آمار مورد نیاز در چارچوب مصوبات شورای نظارت آموزش عالی و تجزیه و تحلیل داده‌ها و دسته‌بندی اطلاعات مربوط به آن و ارائه گزارش به شورای مذکور و سایر مراجع ذیصلاح
  •       تهیه گزارش مربوط به کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه براساس الگوهای تنظیم شده از سوی شورای نظارت و ارزیابی آموزش عالی و ارائه آن به ریاست پژوهشگاه جهت انعکاس به وزارت علوم
  •       ارزیابی ارتقای کیفیت و کمیت فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجرایی و میزان کارایی برنامه ها و مقررات براساس عوامل و شاخص‌های تعیین شده
  •       جمع‌آوری و ارائه نظرات و پیشنهادهای لازم در جهت اصلاح و بهبود کیفیت آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجرایی و ... در پژوهشگاه
  •       بررسی و ارزیابی مستمرکارکرد پژوهشکده‌ها و واحدهای تابعه و ارائه گزارش به ریاست و هیأت رییسه ذیربط پژوهشگاه
  •       ارتباط با دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و تحقیقاتی معتبر و کسب اطلاع از نحوه تلاش‌ها و دستاورهای نوین در زمینه نظارت و ارزیابی عملکرد پژوهشگاه و استفاده بهینه از آن
  •       تهیه و تدوین و پیاده‌سازی طرح جامع آماری پژوهشگاه

 

عملکرد سال 1393

در سال 1393 این مدیریت ضمن جمع‌آوری اطلاعات از مبادی آماری پژوهشگاه، تهیه پایگاه اطلاعاتی منسجم و بهینه‌سازی این امر نسبت به ارائه اطلاعات به متقاضیان اطلاعات اعم از کاربران درون سازمانی همانند حوزه ریاست، معاونین، روسای پژوهشکده‌ها، اعضای هیأت علمی و حوزه‌های ستادی و همچنین کاربران برون سازمانی شامل هیات امناء و کمیسیون دائمی، شورای عالی عتف(سامانه سِمات ملی)، معاونت پژوهشی وزارت علوم (سامانه ارزیابی واحدهای پژوهشی)، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، مشاوران وزیرعلوم، دفتر جذب وزارت علوم، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، مرکز آمار ایران(طرح آمارگیری از فعالیت‌های تحقیق و توسعه)، دیوان محاسبات استان البرز، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و ... اقدام شده است.

این مدیریت در حوزه نظارت و برنامه‌ریزی با جمع‌آوری برنامه عملیاتی سال 1393 (در سال 1392)، نسبت به بررسی روند اجرای مفاد آن براساس موارد پیش‌بینی شده در هر ماه و ارائه گزارش میزان تحقق برنامه پرداخته و در همین راستا برنامه عملیاتی سال 1394 نیز تدوین گردید. همچنین جهت استقرار استاندارد ایزو سری 9000 در حوزه‌های ستادی پژوهشگاه، این مدیریت با همکاری آقای مهندس میردامادی نسبت به جمع‎‌آوری الزامات این استاندارد اقدام نموده است.

در سال 1393 با ارائه گزارش‌های متنوع از عملکرد پژوهشگاه و پژوهشکده‌ها و مقایسه ادواری با بازه زمانی چهارسال، تلاش گردید تا افقی روشن و ملموس برای ریاست، هیأت رئیسه، روسای پژوهشکده‌ها پدید آورد تا بتوان در برنامه‌ریزی‌ها و تعیین نقاط ضعف و قوت، راهگشا باشد. در این زمینه به مقایسه عملکرد سال 1392 با چهار سال گذشته و مقایسه سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه سال 1393 با بازه زمانی مشابه سال‌های قبل نیز نموده است.

این مدیریت در سال 1393 با برگزاری چهارجلسه هم اندیشی با حضور معاونین، روسای پژوهشکده‌ها و ... ارائه آمار عملکردها به بحث و بررسی روش‌های بهبود در نحوه جمع‌آوری اطلاعات، بازبینی و بازخورد و ارائه پیشنهادها و انتقادها پرداخته است. همچنین بیش از 20 جلسه مشورتی نیز به صورت موردی با هر یک از روسای پژوهشکده‌ها و معاونین آنها در خصوص میزان عملکرد و روش‌های بهبود آن برگزار گردیده است.

در حوزه ارزیابی این مدیریت در سال 1393 با توجه به تغییر رویکرد مدیریت پژوهشگاه و تاکید به امر برنامه‌ریزی و ارزیابی واحدها و افراد و همچنین ایجاد انگیزه با تشویق‌های ادواری موارد زیر صورت پذیرفته است:

1- نتایج ارزیابی و کنترل برنامه عملیاتی به صورت ماهانه صورت ‌پذیرفت و در یک جمع بندی سه ماهه به پژوهشکده‌ها ابلاغ گردید که در دو مرحله به صورت کارت هدیه و در مرحله آخر به صورت اعمال ضریب در پاداش آخر سال برای هر پژوهشکده اعمال گردید.

2- در سال 1393 طی سه مرحله به ارزیابی واحدهای ستادی و پشتیبانی به صورت ارزیابی 360 درجه‌ای اقدام گردید. در همین راستا فرم‌های «نظرسنجی میزان رضایت مندی» از واحدهای ستادی و پشتیبانی در کلیه سطوح کارکنان و دانشجویان پژوهشگاه توزیع گردید که در هر مرحله با جمع‌آوری فرم‌ها و اعمال ضرایب تاثیر هر گروه، رتبه‌بندی صورت پذیرفت. امتیاز کسب شده از این رتبه‌بندی، زمینه ساز 35 درصد ارزیابی واحدها را فراهم نمود. در ارزیابی نهایی علاوه بر امتیاز نظرسنجی، 35 درصد براساس شرح وظایف، 20 درصد براساس کارهای شاخص و غیرموظف، 5 درصد اشتراک گذاری اطلاعات و 5 درصد برنامه‌پذیری برای هر واحد درنظر گرفته شد. نتایج ارزیابی‌ها برای واحدهای برتر در دو مرحله به صورت کارت هدیه و یک مرحله به صورت اعمال ضریب در پاداش انتهای سال اعمال گردید.

3- در سال 1393 طی دو مرحله اعضای هیأت علمی پژوهشگاه به صورت آزمایشی و براساس یک شیوه نامه پیشنهادی که به تصویب هیات رئیسه پژوهشگاه رسید، مورد ارزیابی و رتبه بندی در سطح پژوهشگاه، پژوهشکده و سابقه کاری قرار گرفتند تا هر هیأت علمی، روسای پژوهشکده‌ها و سطوح مدیریتی از میزان فعالیت هر هیأت علمی آگاه شوند. انشاا... در سال آتی براساس رتبه بندی اعضای هیأت علمی، از افراد برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

4- براساس دستورالعمل پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ در سال 1393 فرم‌های انتخاب هیأت علمی برتر بین اعضای هیأت علمی توزیع و پس از جمع آوری طی جلساتی به بررسی آنها و امتیازدهی پرداخته شد. در انتها جناب آقای دکتر محمدرضا رحیمی‌پور با مرتبه استادی به عنوان پژوهشگر برتر پژوهشگاه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی گردیدند.